سطح سنج التراسونیک(فراصوت)

سطح سنج التراسونیک:

این نوع سطح سنج با سنسور های مختلف در فضای بالای سیلو نصب شده است و قابلیت اندازه گیری دقیق ارتفاع ذخیره سازی و محاسبه دقیق حجم و وزن غلات را دارد.از آنجا که سیستم فراصوت با سنسورهای خاص نصب می شود معمولا هزینه این تجهیزات نسبت به انواع دیگر سطح سنج بالاتر بوده و همچنین  محدودیت هایی نیز دارند که از آن جمله به حداکثر ارتفاع آن می توان اشاره کرد.
سنسورهای فراصوت حداکثر تا20 متر می توانند ارتفاع را سنجش کرده و اطلاعات دقیقی از وضعیت  ذخیره سازی ارائه نماید.هم چنین در زمان بارگیری و در صورت وجود غبار غلیظ  داخل سیلو ، امکان خطاهای سنسورها زیاد خواهدشد.
با توجه به قطر سیلو ممکن است یک یا چند سنسور در نقاط مختلف و بر روی سقف نصب گردد. همچنین با افزایش تعداد سنسورها، می توان به نتایج دقیق تری دست پیدا کرد.

 

مشخصات فنی:

  • دارای سیستم ارسال اطلاعات GPRS\GSM و نمایش اطلاعات در سامانه مانیتورینگ قابلیت پشتیبانی از سیم کارتهای APN و ارتباط با سرور مربوطه
  • قابلیت ارتباط با پروتکل IEC104 جهت ارتباط دو طرفه با سرور و نمایش وضعیت ارتباط با سرور بر روی نمایشگر
  • نگهداری اطلاعات در حافظه داخلی در مواقعی که دستگاه آنت نداشته و یا شارژ نداشته ارسال 8000نمونه آخر به سرور و بارگذاری اطلاعات در تاریخ و ساعت دقیق خود با برقراری ارتباط مجدد
  • قابلیت تعریف شماره سیم کارت توسط پیام کوتاه با کدهای دستوری
  • تغذیه ورودی دستگاه از 5 ولت تا12 ولت DC به صورت ایزوله شده با قابلیت اتصال به پنل خورشیدی
  • دارای ورودی آنالوگ ایزوله شده و حساسیت بسیار بالا جهت نمایش و ثبت کوچکترین تغییرات 
  • دارای دیتالاگر داخلی با قابلیت ذخیره اطلاعات تا8G به صورت پیش فرض

 

در سنسورهای التراسونیک و یا فراصوت از انعکاس امواج استفاده میشود.
ترانسمیتر امواج التراسونیک را تولید و به سطح سیال ارسال می کند و پس از برخورد با سطح سیال برگشت داده میشود و یک گیرنده امواج برگشت داده شده را دریافت کرده و با محاسبه زمان رفت و برگشت امواج ارتفاع سیال را اندازه گیری می کند.
این سطح سنج در مواردی که امکان تماس با سطح سیال وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد
ارتفاع مخزن به عنوان اطلاعات اولیه به سطح سنج داده شده است و ترانسمیتر با اندازه گیری فضای خالی مخزن، ارتفاع
سیال درون آن را محاسبه می کند.
دقت این نوع سطح سنج به میزان برگشت امواج از سطح سیال بستگی دارد.
در مواردی که سطح سیال صاف و بی تلاطم باشد، امواج به خوبی دریافت میشوند اما حضور حباب، بخار و ذرات گرد و غبار در سطح سیال موجب جذب امواج می شود و دقت اندازه گیری سطح را کاهش می دهد.
هر چه ارتفاع مخزن بیشتر باشد و امواح فاصله بیشتری را طی کنند از قدرت آنها کاسته میشود و میزان امواج بازگشت داده شده به سوی سنسور کمتر میشود، در این صورت باید از ترانسمیترهایی با امواج پرقدرت و با زاویه کمتر استفاده شود تا سنسور بتواند امواج بازگشت داده شده را به درستی دریافت کرده و اطلاعات را با خطای کمتری ارائه دهد.

از آنجا که  سنسورهای التراسونیک نسبت به سنسورهای راداری ارزان قیمت بودند این ابزارها بسیار پرکاربرد است و معمولا بیشتر از این ترانسمیتر های سطح استفاده میشد اما امروزه ترانسمیتر های راداری ارزان قیمت و با کیفیتی موجود هستند که این موضوع باعث شده استفاده از لول ترانسمیتر های التراسونیک رو به کاهش باشد.


مزایا و معایب سطح سنج التراسونیک:


معایب:

تاثیرگذاری اصوات،باد و گرد وغبار براندازه گیری
در مخازنی که دارای فضای خلا هستند قابل استفاده نیستند
فناوری قدیمی تر نسبت به سطح سنج های رادارای


مزایا:


استهلاک کم به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی نسبت به سطح سنج های الکترومکانیکی

اندازه گیری غیر تماسی با سطح سیال

دقت بالای سطح سنج

پست های اخیر