سطح سنج چیست؟

سطح سنج چیست؟ و اهمیت سطح سنج؟

سطح سنج و یا لول متر در حقیقت حسگری ست که میتواند مقدار موجودی داخل مخازن و سیلو ها را مشخص کند.
سطح سنج ها بسیار متنوع بوده و  تجهیزاتی که برای اندازه گیری سطح به کار میروند نیز بسیار متنوع است 
از آنجایی که اندازه گیری نقش بسیار مهمی در کنترل فرایندها و همچنین توسعه ی صنعت ایفا میکند یکی از مهم ترین پارا مترها می باشد.
اندازه گیری اشتباه و یا نا مناسب ممکن است ارتفاع محصول را کم و زیاد از مقدار واقعی نشان دهد در این صورت ممکن است باعث خرابی  تجهیزات و یا پمپ مخزن و یا سر ریز شدن  محصول و به خطر افتادن ایمنی را در پی داشته باشد.
بنابراین اندازه گیری درست سطح مخزن و یا سیلو در مصرف هزینه و زمان صرفه جویی می کند و موجب بهینه سازی عملکرد مجموعه  خواهد شد.
روش های اندازه گیری سطح بسیار متنوع است. محصول درون مخزن میتواند مایع ، جامد و یا گازباشد برای مثال خمیر، توده انباشته(سیمان و گندم).

اهمیت سطح سنج

اهمیت اندازه گیری سطح:

کنترل حفظ مخازن امری ضروری و پر اهمیت است.با افزایش قیمت مواد اولیه در تمامی صنایع این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.
حفظ دقت اندازه گیری، کیفیت محصول ، ایمنی و راندمان اقتصادی از مواردی هستند که استفاده از سطح سنج را توجیه می کند.
از مواردی که باید به آن توجه کرد شرایط اندازه گیری است 
نوع مخزن و محیط آن از جمله این شرایط هستندبرای مثال مخازن سر بسته ، مخازن سر باز و مخازن تحت فشار از مواردی هستند که شرایط اندازه گیری در آنها متفاوت است.
با توجه به این گفته ها کدام صنایع به سطح سنج نیاز دارند؟صنایع نفت وگاز،نیروگاه های شیمیایی، معدنی، فولاد مواد غذایی ، دارویی، پتروشیمی و تمامی صنایعی که در انها نیاز به بررسی سطح ماده در داخل مخزن ضروری میباشد.
این اندازه گیری روش های مختلفی دارند که می توان به دو دسته 
اندازه گیری به صورت نقطه ای و اندازه گیری به صورت مداوم دسته بندی کرد
لول ترانسمیترها میتوانند به طور پیوسته سطح مواد درون مخزن را بررسی کند وترانسمیترسطح  بر پایه تکنولوژی  امواج عمل می کنند و شامل انواع رادار و التراسونیک می باشند.
لول سوئیچ ها برای تشخیص نقطه ای سطح به کار میروند و در محل های خاصی از مخزن نصب میشوند و تنها می توانند تشخیص دهند سطح مخزن بالاتر از مقدار مشخص می باشد یا خیر 
 برای انتخاب نوع دستگاه مناسب برای اندازه گیری به مواردی باید توجه کرداز جمله: محدوده تغییرات ارتفاع سطح مایع، خصوصیات سیال مثل جرم مخصوص، تمیز و یا کثیف بودن سیال، میزان بخارات یا ذرات جامد، تمایل سیال به پوشش دهی بر روی دیواره ظرف و یا سطح سنج، ترکیبات شیمیایی،وجود ارتعاش، رطوبت و دما و فشار فرایند.

شرکت آریانا افراز تولید انواع سطح سنج مکانیکی، وزنه‌ای، لیزری تک سنسور و همچنین سیستم مانیتورینگ هوشمند سطح و وزن غلات را تولید می‌نماید. این تجهیزات که در بالای مخازن نصب می‌شوند، می‌توانند به سادگی میزان غله موجود در مخزن را اندازه گیری کرده و ارتفاع ذخیره سازی و وزن آن را در قالب گزارش‌های جدولی و گرافیکی به کاربران اطلاع دهند. اندازه گیری وزن غلات موجود در سیلو با محاسبات دقیق وابسته به فرمول‌های دانسیته مواد بوده و در نهایت خروجی سطح سنج مکانیکی خطایی در حدود 3 درصد خواهد داشت که در مقایسه با حجم غلات ذخیره شده عددی ناچیز به شمار می‌رود.

سطح سنج

پست های اخیر